mitä on visuaalinen myyntityö

  • esillepanojen suunnittelua ja rakentamista
  • tuotteiden myynnin edistämistä
  • näyteikkunoiden suunnittelua ja suunnitelmien toteuttamista
  • värien tuntemista ja oikein käyttöä, esim, mitkä värit sopivat yhteen?
  • linjat tuotteiden kesken
  • mallinukkejen kokoamista, vaatteiden vaihtamista jne
  • tuotteiden asettelu myymälässä
  • myymälän siisteydestä huolehtimista
  • asiakkaan auttamista
  • mielenkiinnon herättämistä asiakaissa 

myynninedistäminen: tuote joka ei myy, laitetaan esille

tarpeiden luominen: alennusmyynti, kyltit, myyntipöytä

mallinuket

  • näyteikkunalla olevat mallinuket kertovat katsojalle uutuuksista, muodista ja valikoimasta
  • sisään tullessa mallinuket herättävät kiinnostusta ja huomiota
  • sisäänkäynti on yhtä tärkeä kuin näyteikkuna

torso 

  • mallinukke jolla esim. ei ole jalkoja
  • torsoja voi esim. ripustaa seinälle
  • seinän yläosa on tehokas alue, koska se kerää katseita ja huomiota

frontti

  • ripustettu niin, että etu osa on asiakasta päin
  • frontissa on houkuttelevia vaatteita, jotka on kerätty myyntipöydältä

näyteikkunan suunnitelma ja viestiketju

  • kenelle yritys myy? eli kohderyhmä pitää tietää
  • ostajiin samaistuminen
  • suunnittelun lähtökohta: esillepantavat tuotteet eli muodissa/trendissä olevat tuotteet sekä ostajat

käyttöyhteystuote

  • esim jos kyseessä on joulu, voi mallinukelle laittaa tonttu hatun
  • esim jos kyseessä on kesä, niin aurinkolaseja voi käyttää
  • eli pipot, hatut jne

kerrostaminen ja asusteet

  • esim yhdistävät tekijät: kuvioita ja värejä
  • hyvä tapa: 3 väriä, 2 pääväriä ja 1 tehoste väri
  • värien pitää sopia yhteen
  • mallinukeilla on harkitut asusteet
  • vaatteiden pitää istua hyvin
  • mallinukke puetaan aluksi ilman käsiä, jotta hihat saadaan lopuksi helposti, ja kauniisti paikoilleen

näyteikkuna

  • ensin siivotaan ja sitten rakennetaan
  • kuljetetaan valmiiksi puetut nuket ikkunaan
  • tuotteiden hinnat kootaan yhteen ja niistä tehdään hintalappuja
  • hinnat asetetaan nuken vasemmalle puolelle niin, että hinnat ollaan merkitty päästä varpaisiin järjestyksessä ja että hinnat ovat suoraan kohti ikkunaa
  • valot pitää kohdistaa tiettyihin, hyviin kohtiin, jotta se toisi tunnelmaa
  • valo ei saa häikäistä katsojaa
  • lopussa siivotaan työstä aiheutuneet pölyt ja liat

RR

ryhmitä ja rytmitä
  • luo tavalla tai toisella ryhmä esim. koko, väri tai tyyli 
  • ryhmien pitää olla huomattavissa, eli ne ei ole kiinni toisissaan
  • julisteilla kerätään huomiota ja muistutetaan kampanjasta
  • ikkunateipillä muistutetaan ja kerrotaan kampanjasta ja luodaan syvyyttä

väriharmonia: yhteensopivien värien yhdistelmä
lähiväriharmonia: valitaan väriympyrän rajatulta alueelta
bishaharmonia: värien riitasointu

tuotteiden esillepano myymälässä

  • rakennetaan imagoa
  • halutaan erottua joukosta ja myy paremmin
  • lajittele tuotteet värien mukaan
  • seinäesillepanossa värit on hyvä kolmeen väriin
  • myyntipöydille laitetaan samoja värejä ja sävyjä
  • pöydille jätetään marginaalit tuotteiden väleihin
  • pinot eivät saa olla liian korkeita
tuplaesillepano: esillepano on näkyvillä toistuvasta joten se myy hyvin

kylmäalue

ihmiset eivät halua mennä sinne

kuumatalueet

alueet joista ihmiset ostavat mieluusti ja helposti, yleensä automaattisesti

yritykset ostavat tilaa kaupoista


yhteenveto


  • visuaalisen markkinoinnin avulla houkutellaan asiakkaita, ostaminen tehdään helpoksi, paranetaan palvelua ja lisätään tehoa myymälään
  • paras myyntikorkeus on silmien ja vyön välissä
  • saman kokoiset tuotteet kannattaa laittaa samalle riville
  • hyllykartta ohjaa esillepanojen tekoa
  • muista lukusuunta esim vasemmalta oikealla
  • etunäyttöön uudet tuotteet, sivunäyttöön vanhat tuotteet
  • face = tuotteen etuosa
  • muista tarkastaa pakkauksien ehjyys
  • valaistus, siisteys
  • hinnasto vasempaan reunaan



Kommentit